Friday, January 8

زي النهاردة من كتير

قبل أعوام وساعات ودقائق -احتسبها لي شخص عزيز- من تاريخ اليوم ولدت
ربما يسبب لي الرقم الان بعض القلق فأنا أشعر بأنني كبرت وأن العمر كما يقول وجيه عزيز "فايت بيقول آه والقطر فايت بيقول توت" لكنها على كل حال فرصة للوقوف في نقطة على الطريق -لا أعرف ان كانت البداية او أنني اقتربت من النهاية - لتأمل ما فات ورسم أحلام لما أتمنى أن يأتي
أفكر اليوم أن هناك من يحبونني بصدق وهذا رصيد يكفي أي بني آدم ليتنفس ويكمل يومه - يقولون إنه إذا وجدت خمسة أشخاص يحبونك بصدق وبدون سبب فأنت شخص جيد بالفعل.. حسنا إذا أنا أعرف هؤلاء الاشخاص الخمسة في حياتي ولن أفكر فيمن خذلوني
أبدأ عامي الجديد بتسامح وحب للجميع .. برغبة في كسر القيود وتحطيم السور.. بولع بالطيران ورغبة في التحليق
أبدأ عامي الجديد بسماع منير وهو يقول "بينا للفرح بينا" فهو لا يكتفي بترديد اسمي الذي أحببته منه وحسب لكنه أيضا يدعوني باسم الدلع المفضل لدي
أفكر اليوم أنني لم أعط منير وفوزي وجوني ديب وآسر ياسين حقهم علي.. سأتذكر أن أشكرهم اليوم
أنهي عامي الماضي بتأمل ومحاولة تعلم وأمل فيما سيأتي
أنهيه بالكف عن السعي لتغيير نفسي فهذا وهم الضعفاء
كل ما سأسعى إليه هو تغيير الظروف المحيطة واتخاذ بعض الخطوات إلى الامام
أفكر في لفتات حب تلقيتها من أسرتي وأصدقائي
أفكر وقد مضى الان منتصف اليوم أن فريدة غنت لي أمس هابي بيرث داي تو يو لاول مرة في تاريخها فهذه مناسبة في رأيي تستحق الاحتفال أكثر من عيد ميلادي
إذن أحلى تورتة وبوسة كبيرة لحبيبة قلبي
ياسمين

2 comments:

Anonymous said...

كل سنة وانتي طيبة يا احلى ياسو وعقبال 100 سنة يارب لما تبقي عجوزة اوي وتشوفي احفادك حواليكي وتقولي ساعتها هي الدنيا اتغيرت اوي كده ليه ياولاد-هههههههههه- وتفتكري الايام دي وتضحكي عليها او تزعلي -مش عارفة- بس المهم دلوقتي املي نفسك بالامل للسنة الجديدة وماتفكريس خالس في تغيير نفسك البسيطة المتسامحة البشوشة دايما لكنك في الوقت نفسه لا تكفي عن التحليق ابدا .
وبعدين خلي عندك ثقة في الله هن دي ان شاء الله البداية وليست النهاية فما زال امامك الكثير في انتظارك -تفائلي,تفائلي,تفائلي.
عجبتني اوي وضحكت عليها جدا - منير وفوزي وجوني ديب وآسر ياسين - اول مرة اعرف انك بتحبي آسر ياسين او ربما اثار هذا الترتيب بهذا السياق دهشتي
عموما هو ممثل شاتر ومجتهد وفيه جاذبية من نوع مختلف.فامختلفناش في الاخر.
ربنا يخليلكو فريدة يارب ويخليكي لها يا احلى عمة.
بجد البوست حلو اوي ودافي وجميل.
ويارب تحققي كل احلامك وامالك وكل اللي بتتمنيه في السنة الجديدة.

Beena said...

وانتي طيبة يا احلى نوشا في الدنيا.. مش متخيلة نفسي عجوزة انا تصدقي
ههههههههه
لا خلاص بطلت موضوع التغيير دا لما نبقى نغير الحكومة الاول ابقى اتغير
;)
لن أكف عن التحليق يا صغيرتي أبدا أبدا أبدا متخافيش
وبالنسبة بقا بمنير وفوزي وديب وآسر فيا بنتي دول ناس جميلة كدا بتخليني احس ان الدنيا لسه حلوة وشكرتهم امبارح على فكرة
:))))
بس نسيت للاسف اضيف ليهم حبيب هارتي عماد بعرور

ميرسي يا جميل الاحلى اننا نقول ربنا يهديكي يا فريدة هيهيهيهي كويس ان البوست عجبك لانو مش عاجبني الحقيقة
يخليكي ليا يا مربى هاشوفك امتى؟
بوسيلي نفسك